Başlangıç > Göçmenlik üzerine > Başvuru prosedürü

Başvuru prosedürü

Avustralya’nın puan bazlı bir değerlendirme mekanizması var ve daimi vize için başvuranların belirli bir puanın üzerinde olmaları bekleniyor. Yaş, İngilizce seviyesi, iş tecrübesi ve öğrenim durumu gibi kriterlerden aldığınız puanların toplamı en az 60 olmalı ki vizeye başvurma şansınız olsun.

Bu konuda prosedür, puanlama gibi detaylar çok sık değiştiği için burada fazla enine boyuna bu konuyu anlatmak istemiyorum çünkü okuduğunuz zaman bu bilgiler artık geçerli olmayabilir. Ancak genel işleyiş hakkında biraz bilgi vermem gerekirse.

  1. Mesleğinizin DIAC’ın açıkladığı SOL (Skilled Occupation List) içinde olup olmadığını kontrol edin. Kuaförlük geçen sene varmış ama bu sene yok diye duydum. Bazı meslekler için ihtiyaç bulunmayabiliyor. Eğer mesleğiniz için ihtiyaç varsa değerlendirmeyi yapacak kuruluşu (assesment authority) da buradan bulabilirsiniz. Bu kuruluş benim için Australian Computer Society idi.
  2. İlgili kuruluşun internet sayfasından başvuruda bulunarak (ve sonrasında ilgili dokümanlarınızı posta ile göndererek) belirli bir ücret karşılığında bu değerlendirme işlemini yaptırıyorsunuz. Benim bu esnada ACS’e gönderdiğim dokümanlar şunlardı;
    * Akademik transkript, diploma
    * iş yerinden referans ve sorumlulukları özetleyen bir yazı
    * Pasaport fotokopisi
    ACS gerekli değerlendirme sonrasında size bir pdf dosyasında mesleğinizin verilen kod ile uyumlu olduğunu ve tecrübenizin kaç yıl olduğunu dönüyor. Birden çok yerde çalıştıysanız her biri için ayrı doküman vermeniz lazım ki buralardaki tecrübeleriniz toplansın. Ben sadece bir iş yerime ait dokümanı sağladım çünkü hedeflediğim puanı alabilmem için bu iş yerindeki tecrübemin değerlendirilmesi yeterliydi
  3. İkinci adım ise IELTS sınavına girmek. IELTS’de aldığınız skora göre başvurunuza bir puan ekleniyor. Amerika, Kanada, İngiltere gibi İngilizce konuşulan ülkelerin vatandaşları dışındakiler bu sınava mutlaka girmek ve fonksiyonel İngilizce bildiğini ispatlamak zorunda. Hatta bazen bu ülkelerin vatandaşları da sınava giriyor fazladan puan alabilmek için. IELTS hakkındaki yorumlarımı ayrı bir başlık altına toplayacağım
  4. Bu iki ön koşul hazır olunca Skillselect sistemine başvurunuzu girebiliyorsunuz. Ben ayrıca Victoria eyaletinden (Melbourne’un içinde bulunduğu eyalet) sponsorluk da kazandım. Ancak bu süreci anlatmayacağım çünkü independent olarak vize almaya puanınız yetmiyorsa bu süreç size yardımcı olabiliyor. Neyse ki bu sponsorluğa ihtiyacım olmadı, çünkü sponsorluk kullanırsanız ilk 2 yıl boyunca Victoria haricinde bir eyalette çalışamıyorsunuz. Daha doğrusu çalışabiliyorsunuz ancak 5 yıl sonunda vizenizin süresi dolarsa vize şartlarını yerine getirmediğiniz için vizeniz yenilenmeyebiliyor. Sponsorluk kullanınca vize tipi 189 yerine 190 oluyor
  5. Skillselect’e bilgileri girdikten sonra vize davetinin gelmesini bekliyorsunuz. Ben sisteme giriş yaptıktan 2.5 ay sonra davet edildim. Sistem yeni olduğu için içeride birikmiş çok sayıda başvuru yok sanırım bu sebeple hemen herkese bir süre sonra davetiye geliyor. Ancak her meslek grubu için yıllık belirlenen bir kota var bu kotanın dolması halinde o sene başka o meslekten kimseyi davet etmiyorlar. Şu ana kadar böyle bir durum olmamasına rağmen 2013 içinde bazı mesleklerin bu şekilde bloke olabileceğini düşünüyorum.

Dikkatimi çeken şey Skillselect’e başvuran kişilerin büyük bir çoğunluğunun hintli bilgisayar programcıları olduğuydu. İngilizlerle olan geçmişlerinden dolayı İngilizceyi iyi konuşma gibi bir avantajları var. Tabi ki vize almak iş bulabileceğiniz garantisini de vermiyor. Avustralya çok pahalı bir ülke ve insanın iş bulmadan orada uzun süre yaşaması pek mümkün değil. Uzun süre iş arayıp bulamayan, bu esnada elindeki avucundaki parayı da hızla tüketen ve ülkesine geri dönen insanların tedirginlik verici hikayeleri çok sık duyuluyor. Şu an için bunları hiç düşünmemeye çalışıyorum. İş arama ve iş hayatına adaptasyon da tamamen ayrı bir süreç olacak. Çeşitli aşamalarda görebildiğim ya da farkında olmadığım bir çok zorluk var ama düzlüğe çıkınca tüm sıkıntılar unutulacak eminim.

  1. Taner
    Temmuz 6, 2013, 11:08 am

    Verdiginiz bilgiler gercekten cok yararli, umarim simdi yaptiklarinizdan memnunsunuzdur. Ben de ayni sureci arastiriyorum ve sizin kadar aciklayici yazan birine rastlamadim. Simdilik daha isin basinda sayilirim ama simdi bile aklimda bir suru soru isareti var, umarim bana donus yaparsiniz ve aklimdaki cevaplari bulmama yardimci olursunuz. Yine de, anlattiginiz kompozisyon gercekten tam bir butunluk icerisinde basamaklari genel hattiyla anlatiyor. Iyi gunler.

    • Temmuz 8, 2013, 12:11 am

      Merhaba,
      burada değinmediğim bir konu var ise bana yazın lütfen, siteyi gerekli bilgiler ile güncelleyebilirim. Mümkün olduğunca kapsamlı bilgi sunmaya çalışıyorum ancak atladığım konular olabilir.

  2. Taner
    Temmuz 17, 2013, 10:06 pm

    Aslinda merak ettigim birkac konu var. bir kismini burdan soyleyebiliyorum, bir kismini soyleyemiyorum. En cok merak ettigim kisim ise, is bulma sureci. Ornegin skillselect’e basvurumuzu yaptik. Bu ne demek? Yani, 189 icin vize davetini bir firma mi gonderiyor? Yoksa http://www.seek.com.au gibi bir siteden bizim bir firma daveti almamiz lazim, onunla mi vizeye basvurmamiz lazim. Yoksa skillselect sisteminden basvurduktan sonra yeterli bir meziyetimiz olduguna dair bir onay alip onunla mi basvuruyoruz. Eger boyleyse gidince is bulmak gibi bir garantimiz olmayacak. yani, bu konuda biraz kafam karisti, tesekkurler.

  3. Temmuz 18, 2013, 11:46 pm

    Sizin durumunuz için en uygun olan vizeyi DIAC’ın visa wizard’ını kullanarak bulabilirsiniz. http://www.immi.gov.au/visawizard/

    Ancak kısaca özetlemek gerekirse nitelikli göçmen vizeleri skilled sponsored ve skilled independent olarak ikiye ayrılıyor. 189 tipi vize en esnek olanı ve herhangi bir sponsorluk gerektirmeden mevcut nitelikleriniz değerlendirilerek vizeye sahip oluyorsunuz. Bu vize herhangi bir eyalette çalışma olanağı sağlıyor. Ancak iş garantisi vermiyor işi kendiniz bulmak veya kendi işinizi kurmak durumundasınız.

    189 en avantajlı vize olmasına rağmen diğer vizelere göre sürecin yavaş ilerlemesi gibi bir dezavantajı da var. Eğer puanınız 189 vizesini almaya yeterli değilse sponsor bulmanız gerekiyor (Bir firma ya da eyalet sponsor olabilir) Sponsor bulmanız durumunda vizeyi çok daha hızlı bir şekilde alabiliyorsunuz. Eyalet sponsor olursa vize tipiniz 189 yerine 190 oluyor ancak o eyalette belirli bir süre oturma şartı aranıyor.

    Vizeyi almak uzun bir süreç ama eninde sonunda alıyorsunuz. İşin en zorlu kısmı iş bulmak. Özellikle de bir yabancı olarak bunun hiç kolay olmayacağını tahmin ediyorum. İmkansız değil ancak oldukça zor. Üniversite eğiimlerini Avustralya’da tamamlamış olan göçmenlerin dahi iş bulmakta zorlandıklarını duyuyorum

  4. Doruk
    Ağustos 12, 2013, 10:10 pm

    Merhabalar,
    Siteniz gerçekten faydalı bilgiler içeriyor. Ben de 189 kodlu skilled migrant programı ile başvurmak istiyorum. IELTS sınav sonucumu bugün aldım ve başvurumu yapabilir duruma geldim diyebilirim.

    Şu an Hollanda’da master yapmakta olan 4 yıl tecrübeli bir bilgisayar mühendisiyim. Sanırım ilk olarak ACS’ye başvuru yaparak computer society onayını beklemeliyim. Bunun için de sizin belirttiğiniz transkript/diploma, iş tecrübe yazıları ve pasaport fotokopileri gerekli. Sanırım pasaport fotokopileri için ekstra bir onay gerekmiyor, fotokopi yeterlidir?

    İkinci olarak da, online başvuru yaparken “skills application type” kısmında üçüncü, yani “Skills” seçeneğini mi seçmeliyim? (Fiyatı 450 dolar gözükmekte).

    Bunların haricinde şimdiden edinmemi tavsiye edeceğiniz (başvuru onayı geldikten sonra kullanmam gereken) belgeler nelerdir? 3 gün sonra tekrar Hollanda’ya döneceğim ve belgeleri oradan göndermeyi planladığım için sormak istedim.

    Teşekkürler

    • Ağustos 14, 2013, 12:07 am

      Merhaba pasaport fotokopisi kabul edilmiyor. Fotokopilerin aslı gibidir onayı olması lazım ki bu da çok pahalıya geliyor. Renkli scanner tarafından taranmış imaj ile vize alanlar var. Ben kendim böyle yapmamış olsam da ucuz ve basit olduğu için bu yöntemi tavsiye ediyorum.

      Evet online başvuruda skills seçmelisiniz

      Belgeleri bir checklist haline getirmekte fayda var. Bizim aile bireylerimiziden birinin pasaportu yetişmediği için ben 175 yerine 189’a başvurmak zorunda kaldım. O sıralar darphane’de pasaport kağıdı bitmişti ve yeni pasaportları 1 ayda basabiliyorlardı 😦

      DIAC’ın sitesinde de vize bazlı bir checklist var ancak ACS dokümanlarını içermiyor. Ben tüm süreci içeren tek checklist oluşturup kendi listemden takip etmiştim evraklarımı

  5. gözde sungurtekin
    Eylül 8, 2013, 7:11 pm

    Öncelikle hazırladığınız bu güzel günlük için sizi tebrik ediyorum. Son derece anlaşılır ve geçerli bilgilerle dolu.. Ayrıca kendi adıma da çok teşekkür ederim. Eşim ve ben uzman doktorlarız. Hemen hemen sizinle aynı sebeplerden Avustralya’da yaşamak istiyoruz. Eşim IELTS’den hazırlanmaksızın 6,5 aldı. Son 6 aydır Cambridge IELTS notlarıyla ve daha pek çok dökümanla tekrar sınava hazırlanıyor. Ben de artık çalışıyorum. Deneme testlerinden iyi sonuçlar alıyorum fakat daha hızlı çözebilmem lazım. Süreci hızlandırmak için şimdi bir dershaneye yazıldım. Size sorum uzman doktorların Avustralya’da çalışabilme şekli. Bizim öncelikli hedefimiz çalışma izni. Göçmenlik değil. Anladığım kadarıyla dr’ lar bir süre gözetim altında ve “area of need doctors” bölgelerinde çalışıyorlar. Dr lar hakkındaki bilgilerinizi bizlerle paylaşırsanız çok seviniriz.
    Bir yandan da bu kadar ders çalışıp ücra kesimlerde az maaşa çalışmaktan korkuyoruz. Çünkü burada iyi kötü bir düzenimiz var. Midyattaki pirince giderken evdeki bulgurdan olmak var..
    Dilerim bu emeklerinizin karşılığını alırsınız, bize de umut olursunuz..

  6. Eylül 10, 2013, 11:16 pm

    Merhaba,
    Yorumunuz için teşekkürler.
    IELTS hakkındaki yazılar sitenin en çok ziyaret edilen kısmı. Öğrencilik günlerini çoktan geride bırakmış insanlar için sınav stresi de ayrı bir sıkıntı oluşturuyor. Umarım iyi bir puanla çıkıp emeklerinizin karşılığını alırsınız.
    Diğer kategorilerde notlarınız ne kadar iyi olursa olsun speaking bence işin en önemli kısmı. İleride iş mülakatlarına girdiğiniz zaman speaking haricindeki yeteneklerinizin çok fazla katkısı olmuyor. En zor kısım da burası. Geçmeye yetek kadar not alsanız dahi bu yeteneğinizi sürekli geliştirmekte fayda var.

    Tıp alanındaki iş olanakları konusunda malesef bilgim dışında olduğu için fazla bir yorum yapamıyorum. DIAC istatistiklerinde hemşire ve anestezi uzmanı ihtiyacının yüksek olduğunu hatırlıyorum ancak bu sürekli güncellenen bir liste olduğu için kotaları kontrol ederek ihtiyacın boyutlarını kestirebilirsiniz.

    Evdeki bulgurdan olma meselesi ise gerçek bir risk. Daha önce bu yola başvuran tanıdıklarınız varsa görüşlerini almanızı tavsiye ederim. İş olanakları gidilen ülkenin ekonomik durumuna da bağlı. Forumlar birikimlerini harcayıp iş bulamayan insanlarla dolu. Şansınızı objektif bir gözle değerlendirmeye çalışın. Bence şanslı bir meslek grubundasınız. Başarılı olacağınıza inanıyorum.

    Eylül ayı içinde bir çok yeni yazı yükleyeceğim bu sebeple imkanınız varsa blogu takip etmeye devam edin.

    Hepimize bol şans 🙂

  7. MehmetAli
    Aralık 16, 2013, 3:16 pm

    Selamlar,
    Ben referans mektupları ile ilgili birşey sorucaktım. bu referans mektupları olmadan tecrübemizi başka şekilde ispatlayamıyormuyuz, yada şöyle söyliyim çalıştığınız firmadaki yöneticinin imzası yeterlimi dökümanda yoksa şirket kaşesi filan olan bir resmi dökümanmı olmalı. Geçmişte çalıştığınız her yerden böyle resmi döküman almak sıkıntı olabiliyor maalesef

    • Aralık 16, 2013, 11:19 pm

      Merhaba,
      Mesela çalıştığınız şirket kapanmış olabilir. Bu durumda referans almanız mümkün olmayacağından “Statutory declaration” vermeniz gerekir. Bu anahtar kelime ile aratarak internetten örnek formatlara ulaşabilirsiniz.

      Referansı direk bağlı olduğunuz yöneticiden almanız gerekiyor. Ben referans mektubu için konuyu yöneticime açtığım zaman (asıl niyetimi belli etmeden) olumsuz bir tavırla karşılaştım. Bunun üzerine şirkette yakın arkadaşım olan bir proje yöneticisinden referans almak zorunda kaldım. Referansı şirketin antetli kağıdına yazdım. Onun ve benim kartvizitlerimizi iliştirdim ve mail-telefon bilgilerimizi yazdım. O da imzasını atınca referans tamamlanmış oldu.

      • MehmetAli
        Ocak 3, 2014, 2:48 pm

        Dediğiniz gibi birde şuan current çalıştığınız yerden referans alma sorunu var. Ben şuanda çalıştığım iş yerinden böyle bir istekte bulunsam sanırım problem yaşayabilirim. Son 2 yıldır burda çalışıyorum ve eğer şuan iş yerimden referans alamazsam 8 yıl üstü tecrübeyi tamamlayamayabilirim. Başka bir firmadan birileri üzerinden böyle bir referans mektubu almak sıkıntı olurmu acaba. Mesela benim part time iş yaptığım bir yer var. Resmiyette bir bağım yok. Bu firma üzerinden referans mektubu alsam sıkıntı yaşarmıyım.

      • Ocak 5, 2014, 10:53 pm

        Bağlı olduğunuz ilk yöneticiden almanız gerekiyor ancak bu mümkün olmazsa da statutory decleration vermek lazım. Farklı bir şirketten referans almanın işe yarayacağını sanmıyorum aranızdaki iş ilişkisini, gerçekten oraya iş yaptığınızı nasıl kanıtlayacaksınız ? Şirkette sizden daha kıdemli aranızın iyi olduğu bir arkadaşınız varsa belki onunla birlikte bir referans ayarlayabilirsiniz.

  8. Doruk
    Aralık 17, 2013, 1:01 pm

    Evet IELTS sınavında 7.5 alıp gerekli dokumanların peşinde koştuktan sonra Australia Computer Society e dökümanlarımı sunup 450 dolar bayılıp 3 ay assessment bekledim. 4 yıllık tecrübem olmasına rağmen saolsunlar sadece eylül 2010 dan sonraki tecrübelerimi saymışlar, Çalıştığım ilk 2 yıl tecrübe olarak sayılmıyormuş anladığım kadarıyla, yeni kurallardan biriymiş. İş tecrübesini iş tecrübesi olarak saymamak, eğitime saymak nasıl bir akıl ve mantığın ürünüdür, gerçekten hayret ettim…Sadece 55 puanım var ve başvurmak için tek şansım ielts 8+ almak her bölümden ve mantıksız gelmeye başladı bu kadar çabalamak…İş tecrübesi puanlarına güvenen arkadaşlar bunu akıllarında tutsunlar, boşa para kaptırmayın… 4 yıllık tecrubeniz 2, 6 yıllık tecrübeniz 4 yıl olarak kesilip atılabilir…

  9. Hakan
    Aralık 31, 2013, 3:37 am

    Merhaba.
    Bende Avustralyaya göçmen olarak gitmek istiyorum. İnternet üzerinden araştırdığım kadarıyla en çok bilgiyi sizin yazdıklarınız sayesinde topladım. Henüz gitmek için çok erken lakin planlarımı ve gerekli olan şeyleri hazırlıyorum. Şuan Türkiyenin en iyi 2-3 üniversitesinden birinde Tarih okuyorum. Okulum bittiğinde( %90 şuan okuduğum okulda %10 başka bir üniversitede ) akademisyen olarak devam edeceğim. Kız arkadaşımda aynı üniversitede fizik okuyor. Onunda düşüncesi aynı. Gördüğüm kadarıyla Avustralyada akademisyen açığı var. Diplomama ek olarak şuan ingilizce, osmanlıca biliyorum. bu sene arapça kursuna gidiyorum, sene sonunda arapçayıda öğrenmiş olacağım. Ekonomik imkanlarım sınırlı olduğu için işim hazır olmadan gitme şansım yok. Sizce nasıl bir yol izlemeliyim. Ayrıca yüksek lisans yada doktora için avustralyada burs bulabilirmiyim? Şuan kafamdaki yol yüksek lisansı ve doktorayı burda yapıp tam teçhizatlı birşekilde gitmek, lakin ülke artık durulmayacak bir hal aldı her geçen günüme acıyorum. teşekkürler.

    • Ocak 5, 2014, 11:02 pm

      Diğer meslek grupları ile ilgili bir araştırma yaptım kısa süre önce ancak yazıya dökmem biraz zaman alacak. Öğrenci/akademisyen olarak gidip oraya yerleşen bir arkadaşım var ancak okul bittikten sonra göreviniz devam etmiyorsa vizenizi uzatmak sıkıntı olabiliyor. Ama bir kez gittikten sonra bir yolu bulunur. Öğrenci ekonomisi Avustralya için turizm gibi önemli gelir kaynaklarından biri. Bu sebeple hazırda paranız olmadan çok zor 😦

  10. Ocak 10, 2016, 1:19 pm

    Faydalı bilgiler ve emeğiniz için teşekkür ederim. ACS başvurusunda diploma, transcript ve pasaport belgelerinin noter onaylı suretini PDF yapıp göndermemiz yeterli midir? Bir de kaymakamlıktan “apostil” yaptırılması gerektiğini söyleyenler var, ancak bu şekilde noter onaylı bir belge yurt dışında geçerli olabiliyormuş. Siz böyle mi yaptınız?

    • Ocak 12, 2016, 9:18 am

      Merhaba,
      Noter onayli ve Ingilizce degilse tercumeli suretlerini PDF yapip gondermeniz yeterlidir. Apostil’e ihtiyac bulunmuyor.

      • Berkay
        Ocak 12, 2016, 9:30 am

        Cevabınız için teşekkür ederim. Noter “Aslı Gibidir” şeklinde Türkçe ifadeli damgalar basabildiği için ACS ‘nin talep ettiği “This is a true and accurate copy of the original” ifadesi kullanılmamış oluyor. Sizin belgelerinizde bu İngilizce ifade geçiyor muydu?

      • Ocak 12, 2016, 9:50 am

        Ben Turkce dokumanlarimi yeminli tercumana cevirtmistim. Yeminli tercuman ACS’in istedigi ingilizce ibareyi cevirdigi dokumana yaziyor veya kaseliyor. Daha sonra noter hem Turkce hem ingilizce kopyayi asli gibidir damgasi ile onayliyor. ACS’e her iki kopyayi da tarayip iletiyorsunuz

  11. Fatih arslan
    Şubat 4, 2017, 4:19 pm

    Merhaba
    Benim şöyle bir durumum var: Ben 12 yıldır Telekom sektöründe çalışıyorum fakat lise mezunuyum. Avea ve Vodafone gibi kurumlarda çalıştım. Son beş yıldır bir yazılım firmasında çalışıyorum. ACS’ye basvurursam lisans diplomam olmadığı için red edilme veya çok düşük puan alma durumum olur mu?

  1. No trackbacks yet.

Bir Cevap Yazın

