Başlangıç > Göçmenlik üzerine > IELTS Sınavı ve ipuçları

IELTS Sınavı ve ipuçları

IELTS’in academic ve general olmak üzere 2 farklı versiyonu bulunuyor. Göçmenlik amaçlı olarak biraz daha kolay olan general modülü almak gerekiyor. Ancak halihazırda academic sınava girmişseniz bu sınav sonucunu da kullanma imkanınız var. İlk önce değiştiremeyeceğiniz faktörlerden dolayı kaç puan kazandığınızı hesaplamakta fayda var. Yani yaş, eğitim durumu ve iş tecrübenize dair puanları topladığınız zaman vizeyi almak için gereken 60 puana ne kadar yakın olduğunuzu görebilirsiniz. IELTS sınavında da farklı seviyelere farklı puanlar veriliyor. Bu sayede puanınızı arttırarak davet edilme şansını yakalayabilirsiniz. Hangi sonuca ne kadar puan veriliyor gibi detaylara girmiyorum çünkü bu tür bilgilerin revize edilme ve değiştirilme olasılıkları yüksek. En güncel bilgiyi yine DIAC’ın sitesinden bulabilirsiniz. Sınava birden çok sefer girme hakkınız var ancak çalışarak bir kerede mümkün olan en yüksek puanı hedeflemeniz daha uygun olur. Çünkü sınava çalışmak yıpratıcı olduğu gibi sınavın kendisi de yorucu en azından bana öyle geldi. İşin bir de mali külfeti var. Sınav ücreti 2012 senesi için 330TL idi. İstediğiniz puanı alamazsanız bu parayı tekrar yatırıp sınava tekrar girmeniz gerekiyor. Bu da aslında insanı motive etmesi bakımından güzel bir faktör 🙂 İşin ilginci sınav küresel olmasına rağmen fiyatlar farklılık gösteriyor. Mesela Avustralya’da bu sınavın fiyatı 330AUD imiş.

IELTS konusunda internette pek çok çalışma malzemesi ve IELTS tavsiyesi bulabilirsiniz. Hatta sınav ücretini yatırdığınız zaman mail ile size çalışma materyali indirebileceğiniz bir link gönderiliyor. Size gönderilen şifre ile bu linkteki sorular vasıtasıyla sınava hazırlanabiliyorsunuz. Ancak Cambridge’in IELTS serisi kitaplarını ben özellikle tavsiye edebilirim. Biraz araştırma ile internette mp3 formatında dinleme testleri de bulabilirsiniz.

IELTS’ı Türkiye’de IDP ve British Council veriyor. Her ikisinden de sınavı alabilirsiniz. Sadece sınava girdiğiniz yer değişiyor o kadar. Bu sınava ait bir çok ipucu internette mevcut. Ancak benim sınavda kullandığım birkaç taktiği de IELTS tavsiyeleri olarak sizlerle paylaşmak istiyorum.

  • Yazılı sınavda ilk önce uzun essay yani task 2 ile başlayın, saatinizi kontrol edin ve 40 dk süre dolduğu zaman kısa olana geçin. Bunun sebebi task2’nin puanınıza daha çok katkıda bulunması. Olur da zaman yetmezse en azından task1 yarım kalmış olsun çünkü zaman biterse yazının en önemli olan kısmı conclusion eksik kalabilir bu da size fazlaca puana mal olabilir.
  • Task 1 ve task 2 metinlerinin tahmini olarak ne uzunlukta olduğunu ve kaç cümleden oluştuğunu bilmeniz lazım. Aksi takdirde sınavda sürekli yazdığınız kelimeleri saymakla vakit kaybedersiniz. Giriş, gelişme paragrafları ve sonuç paragrafını kaç cümleden oluşturacağınızı önceden planlayın
  • Ben writing bölümünden 9 üzerinden 8.5 aldım ancak fırtına gibi yazdım desem yeridir. Nefes bile almaya vaktim olmadı ve süreyi ancak yetiştirebildim. Bu arada 1 tane de kurşun kalem kırdım 🙂 Giriş, gelişme cümleleri, bağlaçlar gibi kalıpları düşünmeden ezberden kullanmanız lazım ki kelime adedi olarak istenen uzunlukta bir yazıyı daha kolay yakalayabilesiniz. Writing kısmının sırrı sürekli essay yazmak. Oturun bir cafe’de bir şikayet mektubu yazın ya da aklınız gelen bir konuda yazı yazabilirsiniz. En az 5-6 tane böyle yazı yazmakta fayda var. Akıcı hale gelene kadar devam edin.
  • Listening esnasında kaçan sorular olabiliyor. Siz bir sorunun cevabını duymayı beklerken bakıyorsunuz bir sonraki soru ile ilgili konuşuluyor. Bir sonraki soruyu sürekli göz ucuyla takip edin ki kaçırdığınızı anlamanız daha kolay olsun, en azından birden çok soru kaçmamış olur. Kaçan soru için ise yapacak bir şey yok. Mantıklı bir tahmin yürütüp cevaplayın. Nasıl olsa yanlış cevaplar doğruyu götürmüyor.
  • Reading’de önce text sonra sorular var. Sorular ise text’te verilen bilgilere göre sıralı geliyor. Text’i hiç okumayın. İlginç değil mi 🙂 Ben burada da 8.5 yaptım yazıları hiç okumadan ve verilen zamanın %40’ını bile kullanmadım. Text’i okumaya kalkınca yetiştiremeyen insanlar duydum ki buna hiç gerek yok. Önce soruları baştan sona okuyun. Bu en fazla 1 dk. alır. Sonrasında ilk sorunun cevabını metin içinde göz gezdirerek bulun. Bulduğunuz yerin altını çizin ve cevabı işaretleyin. Sonra ikinci soruya geçin ve ilk soruda altını çizdiğiniz yerden başlayarak metni tarayın. Bulduğunuz her cevabın altını çizin. Bu şekilde çok hızlı bir şekilde okuma kısmını bitireceksiniz.
  • Speaking için karşılıklı konuşma haricinde bir çalışma yöntemi bilmiyorum. Speaking testi en son yapılıyor ve ilk sınavların da yorgunluğu ile bir an önce bitirip gitme hissiyatı oluyor. Sakin konuşup düzgün cümleler kurmakta fayda var. Sınavı yapan kişi insanı rahatsız edecek şekilde tane tane ve yavaş konuşuyor. Belki sizin de öyle konuşmanız yararınıza olabilir. Ben hızlı anlatırsam adam beni erken bırakır diye bir hisse kapıldım sanırım ki fazla hızlı konuştum. Tabi böyle olunca cümleleriniz de daha basitleşmeye başlıyor. Buna mahal vermemek lazım mümkün olduğunca.
  • Eğitmenin önünde bir kronometre bulunuyor ve cevap için tanınan süre dolunca sizi durduruyor. Anlatacaklarınızı kısa kesmeyin ve mutlaka cevap için tanınan süreniz dolana kadar konuşun. Cevabınız doğru olmak zorunda değil. Yani “parti vermeyi sever misiniz ?” sorusuna sevmem deyip kestirip atmayın. Sevmeseniz de severim, şöyle bir parti vermiştim, şu kadar kişi katılmıştı gibisinden yanıtlayabilirsiniz. Burada hayal gücünüzü çalıştırın.

Benim sınava çalışmak için kullanmadığım ama bu konuda hoşuma giden birkaç sitenin linkini de aşağıda vereceğim. Ben sınava girmiş olmama rağmen yine de arada bir girip bu sitelere bakıyorum. Ne de olsa writing kısmı insana hayat boyu lazım olacak bir meziyet. Bu konudaki yeteneklerinizi de mümkün mertebe aktif tutmanızda fayda var.

Sonuç olarak speaking’den 0.5 puan daha alsam superior sınıfından puan alabilecekken proficient ile yetinmek durumunda kaldım. Ancak neyse ki bu vize süreci açısından çok da zararıma olmadı. Bu 0.5 puan ile EOI puanımı 75’e çıkarıp belki 1 ay daha erken vize daveti alabilirdim. Bu uzun süreçte 1 ay insanın gözüne batacak bir fark kesinlikle yaratmıyor. Adım adım sabır ile ilerlemek lazım…

Son olarak vocabulary tavsiyem için mutlaka sürekli büyüyen IELTS kelime listem ‘e göz atın.

  1. Engin
    Aralık 10, 2012, 7:59 pm

    selam kardeşim,
    Avustralya göçmenliği konusunda verdiğin bilgiler gerçekten çok değerli. İnternette o kadar araştırmama rağmen bu denli güzel ve ayrıntılı bilgi veren bir yazı bulamadım. Avustralyaya göçmek istiyorum mümkünse. senin bu verdiğin bilgiler çok işimi görecek. emeğine sağlık

    • Aralık 11, 2012, 12:31 am

      Çok teşekkürler. Belki çok detaya giriyorum diye düşünüyorum ancak amacım bu yoldan gidecek olan arkadaşlara mümkün olduğunca faydalı bilgiler verebilmek. Kısmet olursa oraya gittikten sonra da yapılması gerekenler ve görülecekler hakkında bilgi vermek istiyorum

  2. ONUR
    Haziran 27, 2013, 7:42 pm

    arkadaşım bi şey sorucam bu reading kısmında eşleştirme bölümünde onerebilicegin bişey varmı peki en nefret ettiğim bolum ve gorunce inan yapasım gelmiyo acıkcası pekte anlamıyorum 😀

    • Haziran 27, 2013, 11:14 pm

      Merhaba, yorumunuz için teşekkürler. Bu kısım daha çok okuduğunu anlamak ve ilişkilendirmek ile ilgili. Burada maalesef benim de kullandığım bir kolay yol olmadı. Önce kısa textleri okuyup sonrasında uzun paragrafları okurken eşleştirilecek kısa metinleri göz ucunda bulundurmak faydalı olabilir. Akılda daha kolay kalacağı için her zaman önce kısa şıkları okumak faydalı olacaktır

  3. merve
    Ekim 11, 2013, 10:41 pm

    Merhaba , yazınız gerçekten çok aydınlatıcı ,teşekkür ederiz verdiğiniz bilgiler için.
    Benim merak ettiğim konu şu ki o sınavdan özellikle writing bölümünden 8.5 almak pek de her yiğidin harcı değil 🙂 Herhalde sizin sınava denemeden önceki seviyeniz oldukça yüksekti ki bu kadar iyi puanlar alabildiniz.İngilizceyi Türkiye’de mi öğrendiniz?

  4. cemal
    Aralık 12, 2013, 2:28 pm

    ya arkadaşlar writingde tam olark opinnion essey mi mektupmu var

  5. Burak
    Aralık 24, 2014, 3:05 am

    Merhabalar, değerli düşünce ve yazılarınız için çok teşekkürler.
    Reading bölümüyle alakalı olarak IELST Academic ‘te paragrafların genel olarak hangi cümleyle alakalı olabileceğini sorduğu kısım ile ilgili herhangi bir kolaylık önerebilir misiniz ?
    Saygılarımla

  6. Çetin
    Mart 3, 2015, 12:46 am

    merhaba benimde merak ettiğim siz sınava academicten mi general dan mı girdiniz acaba?

    • Nisan 11, 2015, 11:11 pm

      Merhaba Çetin,
      göçmenlik için genel kategoriden sınava giriliyor ama ikisi arasında da çok büyük fark yok benim gördüğüm kadarıyla

  7. Tutku
    Temmuz 10, 2015, 3:48 am

    2 sene sonra üniversiteye başlıcama ama ben üniversiteyi İngiltere’de okumak istiyorum.Bunun için ilk olarak IELTS sınavına girmem gerekiyor ama ingilizce seviyem intermediate ve ben bu sınava 2016 yılının Ağustos ayında girmeyi düşünüyorum.Nerdeyse bir yıl var.Sizce bu süre kendimi geliştirmem için yeterli olur mu? (Ayrıca foundation kursu için en az 5.5 almam gerekiyor.) Ve bu sene 11. Sınıfa başlıcam.Demek istediğim şu aynı zamanda hem ygs çalışıp hem de IELTS’e çalışabilir miyim? Her ne kadar İngiltere de okumayı düşünsem de ygs ve lys ye giricem.Bu konuda yardımcı olur musunuz?
    Ayrıca ikinci bir problemim de foundation kursunda ki bölüm.Ben mimarlık okumak istiyorum ama başvuruda “sanat portfolyosu”istenebilir yazıyor.Bu acaba master için mi üniversite için mi? Çünkü benim portfolyom yok.Bu konularda fikrin varsa yardımcı olabilir misin?

  1. No trackbacks yet.

Bir Cevap Yazın

