Başlangıç > Göçmenlik üzerine > Ehliyet sınavı

Ehliyet sınavı

İşyerindeki Mısırlı arkadaş ehliyet sınavını 5. girişinde geçebilince sınav notlarımı gün yüzüne çıkarma gerekliliği hissettim.

Yurt dışına taşınınca yeniden ev kurmak, banka hesapları açtırmak, tonla evrak işiyle uğraşmak bir yana beni en çok bozan ehliyet yenileme süreci oldu. 22 yıllık ehliyetim ve araç kullanma tecrübem olmasına rağmen tekrar sınava girmem gerekiyor. Bir ton masraf da cabası.

Kalıcı olarak Avustralya’ya taşındıysanız eski ehliyetiniz 3 ay için geçerli. Bu süre sonrasında yerel ehliyete geçmiş olmanız bekleniyor. Eğer İngiltere, ABD, AB ülkeleri gibi ülkelerden geliyorsanız sorun yok. Eski ehliyetinizi gösterip yenisini alıyorsunuz.

Romen bir arkadaşımız var. On yıl önce ehliyetini aldığında onların ehliyet de bizimki gibi kıymet görmüyormuş. Birkaç sene önce eşi ehliyetini yenilediği zaman direk değişim yapabilmiş. Romanya’nın standartları değiştiğinden olduğunu sanmıyorum. Avrupa birliğine girmenin faydasını görmüşler.

Türk ehliyetiniz varsa hem yazılı hem de direksiyon sınavına girmeniz gerekiyor Avustralya ehliyeti alabilmek için. Sıfırdan alanlara göre tek avantajınız var, her iki sınavı geçtikten sonra tam ehliyet sahibi oluyorsunuz. Normalde tam ehliyet alabilmek için L ve P türü kısıtlı ehliyet aşamalarından geçiliyor. Bu aşamalarda kaptan pilotlar gibi seyir defteri tutulması gerekiyor. Kandaki alkol oranından tutun hız limitlerine kadar bir sürü kısıtlamaya da tabi L ve P ehliyetler.

İşin ilginci herkes tam ehliyet sahibi olacak diye bir şart da yok. Yeni Zellandalı arkadaşım Simon P ehliyet sahibi idi. Aracınızın ön ver arkasındaki koca P harfleri ve kısıtlamalar sizi rahatsız etmiyorsa istediğiniz seviyede kalabiliyorsunuz.

Ehliyet değiştirmeye ilk başvurduğumda memur ehliyetin İngilizce mi diye sordu. Değilse tercümana gidip ehliyetini tercüme ettirmen gerek. Neyse ki Türk ehliyetlerinde alanların İngilizce karşılıkları da yazıyor. Memur kocaman bir kitabı karıştırmaya başladı. Her ülkenin ehliyet bilgilerinin olduğu bir kitap kullanıyorlar. Başka bir memura sordu sonunda bana bir kağıt ile geri döndü.

– Sürücü belgesi sahibi olduğunuz tesbit edilemediğinden ehliyetinizi veren kuruluştan ehliyeti vardır şeklinde İngilizce bir yazı almanız gerekiyor. Bu kuruluş ile bağlantıya geçemiyorsanız konsolosluğunuza başvurmanız gerekli
– Nasıl yani ? Elinizdeki sürücü belgem ehliyetimin olduğuna dair bir kanıt değil mi zaten ?
– Yok öyle yapamıyoruz
– Ablacım şimdi ben Sydney’den Türkiye emniyetini arayacağım onlar bana İngilizce yazı gönderecek öyle mi ? Gülerler bana. Yok bizde öyle bir şey. Bırak yazı göndermeyi telefon etsem açan olmaz. Yok mu bunun başka yolu ?
– Malesef prosedür böyle. $52 verirsen yazılı sınav için rezervasyonunu yapayım. 10 güne gelebilir misin yazı ile beraber ?
– Yok ablacım sen yapma. Benim bu evrakı getirmem biraz zaman alabilir.

Gelişmiş ülke. Belli standartlar, prosedürler var. Kolay kolay uyanıklık yapamazsın öyle değil mi ? Hiç de değil. Çıkar çıkmaz hemen Türk arkadaşlardan birine telefon edilir.

– Abi benden saçma sapan bir evrak istiyor bunlar. Sen nasıl aldın ehliyeti ?
– Ben Marrickville’deki ehliyet bürosuna gittim hiç bir şey istemediler.

Bir gün sonra soluk diğer trafik bürosunda alınır. Otobüsle dur, kalk, trafik derken yol 1 saat. Neyse ki büroda kimse senin evin taa nerede niye bu bürodan ehliyete başvuruyorsun diye sormuyor. Yine aynı sorular, kitap karıştırmalar ama memur ehliyetim dışında ayrı bir evrak istemiyor. Oturup yazılı sınavı da bilgisayardan yapıyorum. Çoktan seçmeli, her soru için 3 seçenek var. Soru bankası internette var zaten. Soruları ve cevapları ezberlemek yeterli oluyor.

Yazılı sınav geçildi ki asıl iş direksiyon sınavında. Araba sağdan direksiyon olduğu için önceki sürüşlerimden biliyorum sürekli sinyal vereyim derken silecek çalıştırma problemim var. Hatta aylardır kullanmama rağmen yine arabanın yolcu tarafına yanaşıyorum. Bakıyorum direksiyon yok, diğer tarafa dolanıp oradan biniyorum (Eğer etrafta birileri varsa bozuntuya vermeden bilinçli şoför edası ile yolcu tarafındaki lastiği kontrol eder gibi yapıyorum)

2 kere direksiyon dersi aldım bir eğitmenden. Sınavda dikkat etmeniz gereken konuları öğrenmek bakımından iyi oluyor. Sınavda istenen bazı davranışların gerçek ortamda çok fazla karşılığı yok ama sınavı geçmek için o davranışları sergilemeniz lazım. İlk seferde geçme oranı oldukça düşük. Taksi şoförlerine bu konuyu açtığımda çoğunun birkaç kerede sınavı geçtiğini öğreniyorum. Hatta çoğu ben 10 yıldır taksicilik yapıyorum ama sınava girsem kalırım diyor.

Direksiyon sınavına her girişiniz ayrı bir mali külfet. Hem sınav ücreti hem de araba kirası vermeniz gerekiyor. Sınav ücreti 50 dolar civarı ama araba kirası saatliği 100-120 civarında değişiyor. Aslında araba kiralama şirketlerinde günlüğü 30 dolara da araba var ama ehliyetiniz olmadığı için alma şansınız yok. Mecburen direksiyon hocalarından fahiş fiyatlara kiralamak zorundasınız. Fiyatlar sınavı geçmek için ekstra motivasyon oluyor.

Direksiyon sınavını bitirince bekleme odasına geçmemi söylüyor görevli. Bu esnada başka bir kadına sınav sonucu açıklanıyor. Güzellik yarışmasında birinci olmuş gibisinden bir sevinç yaşıyor. Yanındakilere tek tek uzun uzun sarılıp tebrikleri kabul ettikten sonra sınav sonucuna imzayı atıyor. Acaba kaçıncı girişiydi diye içimden geçiriyorum.

Neyse ki ben ilk seferde sınavı geçiyorum. Sadece 2 puanım kırılmış. Nereden kırılmış onu da pek anlamadım ama çok da merak etmiyorum. Direksiyon hocam belki bu duruma içten içe üzülerek beni tebrik ediyor. Herkes benim gibi olsa adam işsiz kalacak.

Her zaman olduğu gibi başarının altın anahtarı direksiyon notlarımı sizlerle paylaşıyorum. Sadece Avustralya için geçerli olduğunu unutmayın. Sınava girmeden önce bir hoca ile pratik yapmayı da ihmal etmeyin.

  • Arabayı haraket ettirmeden önce 5 saniye boyunca sinyal ver
  • Direksiyonu iç kısmından tutma. Dönüş esnasında dahi dışarıdan tutarak çevirmeli
  • Hiç bir şart altında 7 metreden fazla geri gitme
  • Park edersen kaldırımdan en fazla 50 cm uzakta kalmalısın
  • Geri park ederken sinyal verdikten sonra park halindeki araba ile aynaların yan yana geldikten sonra geri vitese tak. 4 yönü kontrol ettikten sonra harekete başla. Aracı geri, ileri ve gerekiyorsa en fazla bir kez daha geri, ileri hareket ettirebilirsin
  • Sola dönüş yaparken aracın pozisyonlanmasını önceden yap ki dönüş esnasında çok dar ya da geniş alma riski olmasın
  • Dur işaretlerinde tekerler tamamen durmalı yoksa anında sınavdan kalırsın
  • Öndeki arabaya fazla yanaşma.  Park ederken 1 metre, kırmızıda dururken de arada bir araba kalacak kadar boşluk bırakman lazım. Evet, kimse gerçek hayatta böyle yapmıyor ama sınavda gerekli.
  • Dönüş yaparken kafanı çevirerek kör noktayı kontrol etmelisin
  • 3 point turn yaparken her manevrada sinyal vermelisin. Önce sinyal ver sonra vites değiştir
  • Sınavı okul saatlerinde alacaksan okul bölgelerine ve hız limitlerine dikkat et
  • Yeşil ışık yanınca hemen hareket etme. Sağını ve solunu kontrol ettikten sonra hareket etmelisin. Fren yapmadan önce de dikiz aynasını kontrol etmeyi unutma
  • Genel kural olarak baş ve gözler sürekli yol, sağ, sol, aynalar arasında dolaşıp duracak. Kafanı çevirdiğin yöne uzun uzun ve göstere göstere bak ki görevli de senin baktığını görsün. Kendini arabanın önüne koyulan oyuncak köpekler gibi düşünmen lazım. Araba haraket halindeyken baş da hiç durmayacak. Başarılar 🙂

rocking-dog-animated-small

  1. Guven
    Temmuz 31, 2015, 5:51 am

    Selam,
    Turk ehliyeti varken Avustralya ehliyeti almada, herhangi bir asamada renk korlugune dair bir test yapilmiyor sanirim dogru mu acaba?
    Tesekkurler

    • Temmuz 31, 2015, 6:51 am

      Evet doğru. Sadece görme testi yapılıyor. Yani çeşitli büyüklükte harfleri okumanız isteniyor.

  2. Koray
    Temmuz 31, 2015, 9:50 am

    Ben bir ay kadar önce Chatswood’dan başvurumu yaptım. Başvurus sırasında o koca kitabı açtılar ve içinden koca bir tr ehliyeti resmi buldular. Sonrasında başka belge de istemediler. Israrcı olunursa (kibarca) uğraşır ve bulurlar diye düşünüyorum. Adresimin ispatı için çok uğraştım. Banka belgesine takıldılar (dijital imzayı anlamadı teyze, fotokopi sandı).

    Ben bir kerede geçtim ama 20 yıllık ehliyetle neredeyse pratikte çakıyordum, hoca bi puan daha kaybetsen kalıyordun dedi. Şöyle de bir ipucu verdi, sizinkilere ek olarak..

    – Durduğunda ya da park ettiğinde, oturduğun yerden öndeki arabanın arka tekerinin yere değidiğini görmelisin.

    Tabi ben İstanbul’da o kadar mesafe bırakırsan döverler, ona alıştım diyemedim 🙂

  3. Emre
    Ağustos 4, 2015, 11:34 pm

    Merhaba,

    Blogda yazdığınız tüm yazıları okumuştum bundan birkaç ay kadar önce. Avustralya hayaliyle yıllardır yanıp tutuşan biri olarak şimdiye kadar bulabildiğim en güzel bloga sahip olduğunuzu bilmenizi isterim.

    Son aylarda yazma sıklığınızı baya azalttınız. Yazmaya değer bir şeyler mi görmüyorsunuz yoksa Avustralya’daki hayatınız çok mu hareketli?

    Karakter, eğitim ve dünya görüşü olarak tam da ülkemizin ihtiyacı olan profile sahipsiniz fakat sizin gibilerin değeri Türkiye’de anlaşılmıyor. Daha doğrusu sizin seviyenizdeki birine Türkiye’de yaşamak güç geliyordur, eminim.

    Konudan bağımsız olarak bir soru sormak istiyorum. Geride bıraktıklarınız ve orada edindiğiniz her şeyi teraziye koyduğunuzda cidden Avustralya’ya gitmenin değdiğini düşünüyor musunuz? Aynı şekilde, Avustralya yerine Kanada’ya gitseydiniz daha iyi veya daha kötü olacağını düşündüğünüz şeyleri paylaşabilir misiniz?

    Daha sık yazmanız temennisiyle.. 🙂

    • Ağustos 5, 2015, 4:15 pm

      Merhaba,
      yazacağım konular hakkında notlar alıyor ve onları vakit buldukça yazıya döküyorum. Zaman konusunda sıkıntımın olması bir yana yazma motivasyonum da yüksek değildi son günlerde. Ancak yeni yazı yazınca gelen yorumlar hoşuma gidiyor ve yeniden yazmak için itici güç oluyor.

      Kanada konusunda yorum yapabilecek detay bilgim yok malesef. Bence en büyük avantajı Amerika’ya yakın olması. Dezavantajı ise havanın soğukluğu. Diğer kriterler aşağı yukarı aynıdır diye düşünüyorum.

      İstanbul/Sydney ve Türkiye/Avustralya arasındaki farklara değinen ve ilginizi çekeceğini düşündüğüm bir yazıyı da şu sıralar hazırlıyorum.

  4. Zeynep
    Ağustos 10, 2015, 3:17 pm

    Henuz Avustralya ehliyetimi cuma gunu aldim. Yazili / bilgisayar sinavlarindan tek seferde gectim ama direksiyon sinavinda 2 kere basarisiz oldum. Kurallara uymakla alakasi yoktu elbette, tamamen gerginligimin kurbani oldum ama sinavda cok ama cok sacmaladiklarini dusunuyorum bazi konularda.

    Bana da yazili sinavlara kaydolurken ehliyetimin suresini tam anlayamadiklarini, bir yaziyla gelmem gerektigini soylediler ama bana bunu soyleyen kadin baktigi sayfayi bana da gosterme gafletinde bulundu. Dedim e iste burda yaziyor belli bir sureyle verilmedigi, size dedigim gibi o yuzden tarih siniri yok. Boyle deyince sesini cikaramadi.

  5. Gülşah
    Ağustos 11, 2015, 5:51 pm

    merhaba, direksiyon sınavında otomatik vitesli araba kullanabiliyor muyuz yoksa manuel araba kullanma zorunluluğu var mı? tr’de uzun süredir otomatik vites kullanıyorum ve oraya taşındığımızda manuel araba ile sınava girersem zorluk yaşayabilirim. cevabınız için şimdiden teşekkürler

    • Ağustos 11, 2015, 5:55 pm

      Otomatik ile sınava girebilirsiniz. Ehliyeti aldıktan sonra hem manuel hem otomatik araçları kullanabileceksiniz

  6. Çağrı
    Ağustos 18, 2015, 11:48 pm

    Merhabalar
    Adım Çağrı ben Avustralya’ya nitelikli göçmen umutlarıyla bölümünü okuyan bir gencim. 1 ay sonra üniversite 2.sınıfa başlayacağım ve bölümüm hemşirelik(cinsiyet ayrımı yapmadan bana uymaz demeden sonu garanti ümidiyle girdim bu bölüme). Önümde Avustralya’ya gidebilmek için daha uzun seneler(min 3 sene) var ancak daha şimdiden araştırıyorum blogunuzun tamamını daha okumadım ama başladım sırasıyla 🙂 Blogunuzu devam ettirmenizi temenni eder Türkiye Antalya’dan selamlar ederim.

  7. Ağustos 27, 2015, 8:24 pm

    Ehliyetin hayırlı olsun,
    Benden önce yazan arkadaşların yorumlarına katılıyorum, yeni yazılarını merakla bekliyoruz.

  8. Bone Daddy
    Eylül 9, 2015, 10:18 pm

    Selamlar,

    Öncelikle yazılarınız için teşekkürler, PR almış ama henüz ne zaman göçeceğine karar verememiş bir çift olarak eşimle merakla takip ediyoruz blogunuzu.

    Ben Türk vatandaşıyım ancak Rumen ehliyetim de var. Bu ehliyeti tercüme ettirerek convert ettirmem mümkün mü, vatandaşı olduğunz ülkenin ehliyeti üzerinden mi değerlendiriliyorsunuz?

    Bir de Eylül ortasında vizemizi aktive etmek için Sydney’de olacağız, ikamet göstermek için arkadaşlarımızın adresini yazmayı düşünüyoruz. Nasıl bir kanıtlayıcı evrak isteniyor, bir formatı var mıdır, bilginiz var mı bu konuda?

    • Eylül 16, 2015, 12:37 pm

      Merhaba,
      Rumen ehliyetinizi tercumesi ile birlikte goturerek yeni ehliyet alabilirsiniz. Sinava girmenize gerek kalmayacak.

      Kalici olarak yasamadiginiz bir evi resmi ikametiniz olarak gostermezsiniz. Ikamet evragi olarak kira kontrati veya elektrik, gaz, internet vb. faturasi veya council rate notice ‘e ihtiyac duyulur.

  9. Ekim 27, 2015, 12:00 am

    Merhaba lar,

    Ehliyet ile ilgili olarak bir dipnot düşmek istiyorum. Konsolosluktan yanlış hatırlamıyor isem 12 $ karşılığında ehliyetinizin ıngilizce translate edilmiş halini 20 dk kadar kısa bir süre içinde temin edebiliyorsunuz. 2014 yılında ben bu şekilde almıştım.

  10. Ayça Dağdelen
    Eylül 28, 2016, 10:17 pm

    Merhaba;
    22 Nisan 2016’da PR ile Melbourne’e geldik. Bizim de bu aralar ehliyet sınavına başvurmamız gerekiyor. Bloğunuzu ilk defa okudum; okumaya devam edeceğim… 🙂 Araba ile ilgili bir şey yazmak istiyorum: Eğer kendi arabanız varsa kendi arabanızla; yoksa arkadaşınızın arabasıyla da sınava girebiliyorsunuz. Hiçbiri yoksa o zaman sizin yöntem kalıyor geriye… Sevgiler… 🙂

  11. muksit aksu
    Kasım 5, 2016, 7:28 pm

    merhaba bende bir yıl sonra avustralyaya yerleşeceğim ve bloğunuzu merakla okuyorum.Merak ettiğim konu türkiyede dağıtımına yeni başlanan yeni ehliyetlerin orada geçerliliği var mı ? (avrupada geçerli) .

    • Kasım 5, 2016, 10:52 pm

      Hayır, yukarıda anlatılan süreç yine geçerli olacak.

  12. cagatay
    Ocak 26, 2017, 7:17 pm

    hocam verdiğiniz bilgiler için çok teşekkürler.

  1. No trackbacks yet.

Bir Cevap Yazın

